Herken je deze gedachten op een repetitie ?
“ik sta het liefste naast iemand die het kan, dan voel ik me zekerder..” “de repetitie gaat zo traag vooruit, want ik kan mijn partij al..” “ik stoor me aan diegene die zo luid / vals / teveel vibrato / etc.. zingt” "de dirigent is precies meer met die éne stemgroep bezig, ik verveel me wat.." "help.. ik vind dat éne stukje altijd moeilijk.. dus ik zing ff niet mee.." |
![Foto](/uploads/7/1/3/6/71361573/editor/20170223-211945-kopie.jpeg?1490597166)
Dirigenten van amateur-koren beginnen meestal met aanleren van elke stempartij. Het is best prima dat mensen thuis oefenen met mp3tjes van hun zang-partij… of dat het leerproces op een repetitie gebeurt..
Maar daar gaat veel tijd naartoe, en dan maar ‘door-zingen’… herhalen.. herhalen. Ik zie dirigenten soms trekken en sleuren om mensen in de juiste maat te houden / intonatief maar blijven voor- en nazingen.. etc..
Maar daar gaat veel tijd naartoe, en dan maar ‘door-zingen’… herhalen.. herhalen. Ik zie dirigenten soms trekken en sleuren om mensen in de juiste maat te houden / intonatief maar blijven voor- en nazingen.. etc..
Koorzingen begint pas als alle individuele inspanningen samenvallen
in één blending / groove / muzikaliteit / interpretatie
in één blending / groove / muzikaliteit / interpretatie
in deze workshop besteed ik aandacht aan :
Verticaal resoneren (individuele inzet)
(zangers meer laten werken, ten gunste van de tijd en vaardigheid voor muzikaliteit) Hoeveel sneller zou het kunnen gaan als, ééns je als zanger op de repetitie geland bent, zélf de verantwoordelijkheid kan/wil nemen voor het bewustzijn van : - je eigen stemgebruik (techniek) / fysieke opwarming (basishouding) - de groove/puls van het gezongen stuk zélf leren voelen/vasthouden - je betrokkenheid op je eigen juiste intonatie (pitch) - ... |
workshop Manilla (Philipijnen) : na en klein uurtje werken kreeg dit koor deze bekende song en body-percussie voor mekaar !
|
![Foto](/uploads/7/1/3/6/71361573/editor/workshop-3.jpg?1651572359)
Horizontaal resoneren (samen zingen)
(zingen als één groep, is niet hetzelfde als samen hetzelfde stuk zingen)
- Leren luisteren naar mekaar
- Stemkleuren op mekaar afstemmen.
- De partituur (dat wat de andere stemmen doen) leren begrijpen
- De puls als groep voelen
- ...
(zingen als één groep, is niet hetzelfde als samen hetzelfde stuk zingen)
- Leren luisteren naar mekaar
- Stemkleuren op mekaar afstemmen.
- De partituur (dat wat de andere stemmen doen) leren begrijpen
- De puls als groep voelen
- ...
Hoe doe ik dat ?
Als ervaren acapella-zanger deel ik ervaringsgerichte oefeningen.
Ik breng zelf wat korte stukjes tekst of makkelijk instudeerbare partituur mee. Deze songs zijn meestal al collectief gekend in de oren, dus dat neemt weinig tijd in beslag qua noten.. ik zoom in met tips/tricks hoe zangers individueel meer in hun kracht kunnen komen.
In een tweede deel van de workshop pas ik het geleerde toe op het repertoire van het koor. In overleg met de dirigent bekijk ik waar er vraagstukken / moeilijkheden liggen.
Als ervaren acapella-zanger deel ik ervaringsgerichte oefeningen.
Ik breng zelf wat korte stukjes tekst of makkelijk instudeerbare partituur mee. Deze songs zijn meestal al collectief gekend in de oren, dus dat neemt weinig tijd in beslag qua noten.. ik zoom in met tips/tricks hoe zangers individueel meer in hun kracht kunnen komen.
In een tweede deel van de workshop pas ik het geleerde toe op het repertoire van het koor. In overleg met de dirigent bekijk ik waar er vraagstukken / moeilijkheden liggen.