repetitie-hygiëne
workshop individuele bewustwording van de koorzanger zijn/haar krachten
- ten gunste van het groep-resultaat (het geschenk aan mekaar)
- ten gunste van de dirigent (die ruimte krijgt om meer uit zijn/haar koor te halen..)
- ten gunste van het groep-resultaat (het geschenk aan mekaar)
- ten gunste van de dirigent (die ruimte krijgt om meer uit zijn/haar koor te halen..)

Als koorzanger heb je meer nodig dan een goeie stemtechniek. Veel groeps-zangers zijn te afhankelijk van hun buurman/vrouw die wél hun zangpartij goed kunnen zingen. Wanneer die wegvalt, is de confrontatie met de zangpartij minder leuk. Dat is altijd jammer. We zouden toch een pak meer plezier kunnen beleven als we de voor-geschreven partij zelfstandig konden zingen. En wat dacht je van de meerwaarde voor de ganse zanggroep qua klank en energie ?
Ik heb ook dikwijls gemerkt dat zangers geen enkel idee hebben van wat de andere stemmen in een arrangement aan het doen zijn. Het zingen in een meerstemmig geheel blijft spijtig genoeg soms beperkt tot de interesse van de eigen zangpartij. Meerstemmige muziek is niet iets wat een arrangeur zomaar uit zijn mouw schudt. De ene stem heeft vaak iets met de andere stem te maken. Ze verhouden zich tot elkaar, geven elkaar betekenis..
Ik vind het leuk om mensen, mét meer-stemmige ervaring zelfstandig te leren zingen in harmoniën, en dat met of zonder’gebruik van partituren.
Ik heb ook dikwijls gemerkt dat zangers geen enkel idee hebben van wat de andere stemmen in een arrangement aan het doen zijn. Het zingen in een meerstemmig geheel blijft spijtig genoeg soms beperkt tot de interesse van de eigen zangpartij. Meerstemmige muziek is niet iets wat een arrangeur zomaar uit zijn mouw schudt. De ene stem heeft vaak iets met de andere stem te maken. Ze verhouden zich tot elkaar, geven elkaar betekenis..
Ik vind het leuk om mensen, mét meer-stemmige ervaring zelfstandig te leren zingen in harmoniën, en dat met of zonder’gebruik van partituren.
hoe pak ik dat aan ?
Via eenvoudige oefeningen en tegelijk toepasbaar op het repertoire van het koor zelf..
Afhankelijk van het niveau en/of vraag van de groep neem ik eigen materiaal mee. Deze methode is ervaringsgerichter zonder specifiek einddoel. Het is meer ontspannen zonder druk op een eindresultaat.
Ik laat oa via een geluidsdrager heel wat verschillende soorten acapella arrangementen horen (incl praktische toepassingen)
Al deze oefeningen doen we zonder bladmuziek ! |
workshop Manilla (Philipijnen) : na en klein uurtje werken kreeg dit koor deze bekende song en body-percussie voor mekaar !
|

We steken terplekke een paar fragmenten van nummers in elkaar en dit uiteraard 'zonder' instrumenten. Als jullie willen gaan we ook wat plezier maken met wat vocale/body-percussie.
Indien de vraag zich stelt, kan ik op specifieke vragen van de groep ingaan (interpretatie / stemtechniek / andere tips mbt een specifiek nummer / groepsdynamiek etc..)
De ganse workshop is opgebouwd rond het plezier van lukken en mislukken. Het voornaamste doel is jezelf de gelegenheid geven om te ontsnappen uit je comfortzone, en te streven naar de magische plek van je eigen vocale mogelijkheden en inzichten binnen een arrangement. Ik wil hierbij koorzangers in hun kracht zetten, en het individuele zangplezier te verhogen.
ps : Om deze workshop te kunnen volgen is meer-stemmige ervaring toch wel een pluspunt !
Indien de vraag zich stelt, kan ik op specifieke vragen van de groep ingaan (interpretatie / stemtechniek / andere tips mbt een specifiek nummer / groepsdynamiek etc..)
De ganse workshop is opgebouwd rond het plezier van lukken en mislukken. Het voornaamste doel is jezelf de gelegenheid geven om te ontsnappen uit je comfortzone, en te streven naar de magische plek van je eigen vocale mogelijkheden en inzichten binnen een arrangement. Ik wil hierbij koorzangers in hun kracht zetten, en het individuele zangplezier te verhogen.
ps : Om deze workshop te kunnen volgen is meer-stemmige ervaring toch wel een pluspunt !